Skip to content

Izdevīgākā eļļa. Vai lētākā?

Ellas
Piedāvājam perfektu un motivētu eļļu izvēli jebkuram maciņam, un jāpiezīmē, ka arī jebkura zīmola (brenda) piekritējam. Ja tu no rīta velkot uzvalku pārdzīvo par to, ka “Versace” logo tam ir uzšūts uz IEKŠĒJĀS kabatas, un tu ne pārāk apzinies ko nozīmē SAE un API abreviatūras uz eļļas iepakojumiem, tad tu gribēsi, lai tava auto motorā ielej to eļļu, kuras nosaukumu esi dzirdējis visbiežāk, un kurš skan tavuprāt vislabāk. Un tas ir tikai normāli. To sauc par konsjūmerismu. Tomēr, ja nebūsi milzīgi lepns un pavaicāsi speciālistu domās šajā jautājumā, tad var atklāties pavisam vienkārši fakti. Piemērām fakts, ka piedevas, no kurām tad arī veidojas gatavais galaprodukts – automobiļu dzinēju eļļa – ražo tikai daži lieli koncerni pasaulē. Un naftu iegūst no uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmām atradnēm, kuras gan var plesties zem vairāk naftas ieguvējvalstīm. Un arī pats eļļu ražošanas process tiek pakļauts stingrai kvalitātes kontrolei.
Morāle? Nosaukumam NAV nozīmes. Tu vaicāsi – kam tad ir nozīme eļļu izvēlē? Atbilde ir pavisam vienkārša – viskozitātes klasei (SAE) un kvalitātes pakāpei pēc API vai citu institūtu vai ražotāju izstrādātajām normām. Patiesība ir tāda, ka ja tu samaksāsi 6 Eur par litru tīri sintētiskas eļļas ar viskozitāti 0w40, tad tu varēsi mierīgi “piešķilt” auto pat -35 grādu salā, nemaz nemocot akumulatoru un uzreiz rullēt, motors pat nebūs īpaši jāsilda, jo tādas smērvielas nodrošina momentālu eļļas nokļūšanu uz visām eļļojamajām virsmām. Un nav nekāda “aukstā diluma”. Motoram uzsilstot, šī eļļa arī nekļūs šķidrāka, nekā , teiksim 10W40 pussintētika par 3 Eur/litrā, vai kaut kāda 15W40 akmens laikmeta gandrīz bezmaksas eļļa (ja tādu vispār vēl kāds kaut kur tirgo) un tās patēriņš nebūs lielāks, drīzāk otrādi. Un vēl viens pluss – 0W40 pilnīgi sintētisku eļļu varēs mainīt divreiz retāk nekā pussintētiku. Pierēķinam maksu par maiņu, vēl vienu filtru un saprotam, ka lētākais nebūt nav lētākais. Tiesa gan – šī eļļa diez vai būs labākais risinājums vecam motoram ar izdilušiem gredzeniem, kuram visu laiku jāpapildina eļļas līmenis motorā. Motors gan neturpinās savu dilšanu tik strauji, kā ar 15W40 eļļu, tomēr, ja uz katriem 100 kilometriem būs jāpielej puslitrs eļļas par 7 Eur litrā, tas droši vien neattaisnos tādas rūpes par dzinēju… Tomēr – ja tev patīk “Castrol”, “Shell”, “Esso”, “Mobil”, “Pennzoil”, “BP”, “Addinol”, “Meguin”, “Mannol”, “Champion” vai jebkurš cits nosaukums, pie mums Tu vienmēr varēsi izvēlēties! Jā, un vēl! Arī mehāniskā atrumkārba, kurā ir ielieta 75W90 pilnīgi sintētiska eļļa pārslēgsies daudz labāk, jo sevišķi tas būs jūtams aukstā laikā. Un, ja tā netek, tad par ātrumkārbas eļļu tuvākajā un tālākajā nākotnē varēs vairs nedomāt.